Joy Journal

Hur använder vi färg för att skapa rätt känsla på ett företag? 

Kreativ lounge och entré hos Götessons

Färg påverkar vårt dagliga liv mycket mer än vi kanske inser. Med skicklig användning av färg kan vi öka välbefinnandet på en arbetsplats markant. Studier visar att användning av färgpsykologi också kan förbättra medarbetares produktivitet. Det påverkar såklart även uppfattningen av ditt företag gentemot kunder och andra besökare.

Färgpsykologi är såpass kraftfullt att det används flitigt i olika branscher, såsom marknadsföring till exempel. Detta innebär att du kan utnyttja färgernas kraft till din fördel även för ditt varumärke och kontor. Nedan är ett litet urval av färger som man skulle kunna jobba med för att uppnå en viss känsla. Men som alltid är det kombinationen av möbler och annan inredning, ihop med rätt färgval, som i slutändan spelar störst roll för helhetsintrycket ni vill skapa. 

Modern inredning av Restaurang Gujju

Fokus och produktivitet

  • Ljusblått är en universell favoritfärg för produktivitet och fokus. Den lugnar sinnet, uppmuntrar klara tankar och minskar mental påfrestning. Den främjar också ordning och reda, självförtroende och lojalitet.
  • Rött sägs öka hjärtfrekvensen och blodflödet enligt flera olika studier. Behöver du vara mentalt alert? Då kanske rött är din produktivitetsfärg.

Kreativitet 

  • Gult är varmt och uppiggande. Färgen sägs inspirera till innovation och få igång din kreativa ådra.
  • Orange skapar en känsla av komfort och självförtroende. Den ger därför utrymme för andra mer kreativa känslor. Att addera en touch av orange här och där, tillsammans med andra färger, kan därför ge dig en kreativ boost.

Avkoppling och komfort  

  • Rosa är en lugnande och vårdande färg som utstrålar femininitet, hopp och romantik. Det står också för god hälsa och framgång. På grund av dess närhet till rött har den fortfarande värme och energi, utan att vara för intensiv.
  • Grönt är vilsamt, lugnande och samtidigt full av liv. Grönt är förknippat med välmående och balans, och är den lättaste färgen att vila ögonen på. 

Det finns förstås oändligt med nyanser och färgkombinationer som påverkar känslan vi får av färg. Och för att skapa den där unika upplevelsen av just ditt företag eller varumärke bör man jobba med människans alla fem sinnen. Med möbler, inredning, belysning, växtlighet och olika textilier. Först när vi har hittat balansen i helheten kan vi prata känslomässig koppling på riktigt.  

Kontakta oss så berättar vi gärna mer om ergonomisk belysning

    Denna webbplats är skyddad med reCAPTCHA och Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.


    Några av våra kunder