Joy Journal

Vad innebär det att vara inredningsarkitekt? 

Tre inredningsarkitekter kollar på tygprover

När du googlar på vad en inredningsarkitekt gör får du troligtvis upp olika definitioner om att formge rum, om akustik, färg, textilier, belysning, ritningar och modeller. Det är mycket fokus på möbler, rummet eller lokalen, och på allt det materiella runt omkring. Men sällan nämns det något om känsla och flöden. Om det som inte riktigt går att ta på. Och om själva kärnan i projektet – att förstå människan i miljön. 

Många har uppfattningen om att inredningsarkitektens dag består av inspirerande moodboards och visualiseringar. Och det gör det såklart också. Men att vara inredningsarkitekt handlar först och främst om intuition. Om att vara lyhörd och lyssna av kunden. Att få den känslomässiga kopplingen till företaget bakom varumärket och personerna som faktiskt ska vistas i miljön. Oavsett om det handlar om ett stort kontorslandskap, ett litet konferensrum, en välkomnande hotellobby eller en mysig restaurang. Det handlar om att kunna se helheten. Om hur möbler och annan inredning pratar med varandra. Det handlar om att skapa harmoni och balans genom att jobba med människans fem sinnen. Självklart innebär det en kombination av ovan, och de mer praktiska delarna är en förutsättning för att kunna genomföra ett projekt från början till slut. Men vi skulle våga påstå att det krävs minst lika mycket magi som logik.

Uppdrag, förslag, leverans – tadaaa! Eller…?

Att jobba efter en bestämd process kan vara bra inom vissa yrken. Vårt yrke är inte ett av dem. Människor är unika med individuella behov. Så att utgå från de olika fragmenten i människan och företaget resulterar i en process som är lika unik utifrån form, funktion, känsla och hållbarhet. Och kunden är alltid involverad i hela processen, till skillnad från ett ”1-2-3 upplägg” med uppdrag från kund, förslag från oss och leverans till kund. Man skulle kunna säga att slutprodukten är resultatet av sammanvävda trådar av lika delar erfarenhet från oss och kundens personlighet. När vi väver fram de här trådarna tillsammans är det oundvikligt att alla processer, projekt och miljöer blir unika.  

Inredningsarkitekt, inredningsdesigner, inredningsstylist, lagerarbetare? 

Vi får ganska ofta frågan om vad skillnaden på en inredningsarkitekt och inredningsdesigner är. För oss går dessa hand i hand. Men skillnaden som många ofta syftar på här är att en inredningsdesigner fokuserar på färg och form medan en inredningsarkitekt tar tag i större projekt som att till exempel flytta väggar. Följdfrågan blir då ofta vilken roll vi har i ett inredningsprojekt. Vi brukar svara att vi har på oss olika hattar beroende lite på var i projektet vi befinner oss. Vissa dagar är vi inredningsarkitekten, ljusdesignern, stylisten och dekoratören. Andra dagar är vi projektledaren, säljaren, inköparen och ekonomen. Och flera gånger under ett projekt är vi dessutom lagerarbetaren, transportören, trädgårdsmästaren och montören. Det handlar om ett samspel där alla roller är lika viktiga, och beroende av varandra, för att kunna ta ett projekt från start till mål. Och det finns alltid en tanke bakom varje liten detalj för alla roller vi går in i. Därför handlar en stor del av jobbet om att medvetandegöra tanken bakom dessa detaljer hos de som ska vistas i miljön. För att de ska kunna gå in med rätt mindset, och förvalta den investeringen som företaget har gjort, håller vi ofta en presentation vid leveransen för att förklara hur vi har tänkt kring känsla och harmoni. 

Sammanfattningsvis

Så, på frågan ”Vad innebär det att vara inredningsarkitekt?” blir nog svaret att det beror på vem du frågar. Eller är det kanske så att vi härmed omdefinierar begreppet inredningsarkitekt till något mycket större? Mindre praktiskt och materiellt – mer själfullt och magiskt. Där människan är utgångspunkten för att skapa en inspirerande miljö. En miljö som stimulerar alla fem sinnen och som främjar kreativitet, utveckling och välbefinnande. 

Vill du veta mer, kontakta oss nedan

    Denna webbplats är skyddad med reCAPTCHA och Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.


    Några av våra kunder